fredag 8. oktober 2010

Hvordan skal jeg oppbevare bleiene?

Ja, hvor skal jeg gjøre av de skitne bleiene. Foreløpig har jeg jo bare 8 bleier, så jeg hiver dem is kittentøyskurven og vasker dem ved dagens slutt i håp om at noen blir tørre til neste dag. Men med flere bleier og færre vask tror jeg ikke dette er holdtbart. Så hva er alternativene?

Våtposer/wetbag/bleiepose
Våtposer kommer i mange forskjellige størrelser. Felles for dem er at de vanntette. De er vel ofte laget av samme stoff som sperrelaget til bleier. De finnes i utrolig mange flotte farger og mønstre, eller man kan gå for en kjedelig hvit. Det virker som de oftest er lukket med snøring, men jeg har også sett dem  med glidelåslukking.  Man kan henge dem opp eller bruke dem i bleiebøtte. Når posen er full eller skal vaskes er det bare å vrenge posen i vaskemaskinen og vaske posen sammen med bleiene. Hvis man skal bruke våtposer til oppbevaring bør man altså minst ha to, siden man må hive en på vask. Vet ikke hvor lang tørketid det er på en pose, men tipper det går fort. Når en lommebleie  tørker over natta, så gjør i alle fall en våtpose det.  Så er det vel også greit å ha et par mindre som går i stelleveska. Der har jeg vært borti at man får poser med et tørt rom ved siden av, sånn at man kan ha reine bleier i. Og om man har barnehagebarn, så må man vel regne noen poser der også. Kanskje en størrelse som ligger mellom hjemmestørrelse og stellebagstørrelse?

Bleiebøtte
Et annet alternativ hjemme, er bleiebøtte. Denne kan man bruke som den er. De jeg har sett på har tett lokk som holder lukt inne og barn ute. Man kan også ha "for" i bleiebøtten.  Da kan man bruke en våtpose eller et vaskenett. Jeg er ikke så inne på vaskenett, men tipper at disse ikke er vanntette. De kan også vaskes sammen med bleiene.

Pail liner
Hvis jeg har forstått det riktig, så er pail liner rett og slett bleiebøttepose. De jeg har sett for salg er med strikk, sånn at du trer de ned på bøtta. Tror det er litt forskellig hva de er laget av, men ser for meg at det kan være greit med vanntett PUL som på våtposene.

Så hva skal jeg ha? Det jeg er sikker på er et par-tre våtposer til stellebagbruk.  Jeg heller litt mot en bøtte hjemme, helst med noe oppi. Men jeg er litt usikker på om bøtta blir helt tett når du trer på en pose. Må kikke litt rundt.

 Ble kanskje litt langt og kjedelig innlegg uten bilder, men bare vent til jeg får shoppa ;-)

4 kommentarer:

  1. Vi satser på våtposer. Bestilte to Planet Wise (large og medium) på søndag, som skulle sendes mandag, men vi har ikke fått dem ennå. :(
    Synes Fuzzi Buns sine blomstrede våtposer er kjempesøte, men siden de bare har plass til tre bleier, virker de litt vel små. Men kanskje blir det en sånn til stelleveska ... :)

    SvarSlett
  2. Sitter og kikker på løsninger nå. Syns Monkey Foot Design sine, som Hippe Hippo selger er fine. Enig i at den Fuzzi Bunzen er fin og. Dumt at de ikke har de større. Rart at du ikke har fått dem enda da. Bestilte du fra Bleieboden? Jeg bestilte jo der i helga og fikk på tirsdag. Satser på at du får dem i morgen da.

    SvarSlett
  3. Nei, jeg bestilte fra et annet sted, da Bleieboden ikke hadde de mønstrene jeg likte best. Jeg bestilte en annen pakke fra Bleieboden søndag og fikk den tirsdag, så fuglene vet hvorfor denne ikke er kommet ennå.
    MonekyFootDesign hadde jeg ikke sett før! Mange fine der også! Kanskje jeg må gå til innkjøp av en slik en også, om jeg ser vi får behov for flere poser. :D

    SvarSlett
  4. Vi har ei Fibbe-bøtte fra IKEA og pail liner med snor til å stramme inni. Den er som en bh-vaskepose, så ikke vanntett. På den annen side trenger den ikke å tømmes, bleiene ramler ut av seg selv i vaskemaskina. Funker veldig bra.

    SvarSlett