fredag 29. oktober 2010

Helgas tøybleiemamma uke 43

Nick/navn: kjerstiwaa/Kjersti
Alder: 24 år
Barn:  Har ett bleiebarn som er 7 1/2 mnd, hun begynte med tøybleier da hun var ca fem mnd.
Hvorfor begynte du med tøybleier? Ble inspirert av noen på barselgruppa mi som brukte TB. Også hadde vi lekkasje hver gang hun bæsjet i papirbleia, så da fikk jeg veldig lyst til å prøve noe nytt. Tenkte også at vi kunne spare både miljøet og litt penger på det, det er jo utrolig hvor mange papirbleier som blir kastet hver dag! Etterhvert så jeg at det var mye bedre for snuppa mi sin stump med de myke, naturlige materialene i tøybleier. Jeg liker å vite innholdet i det jeg tar på snuppa, både i klær og bleier. Passformen er også mye bedre på alle TB vi har prøvd, enn engangs. Sist men ikke minst er de jo kuule å se på, og det er så bra at man kan virkelig skreddersy en løsning som passer sitt barn, både når det gjelder passform, str, lukkemekanisme, stoff, mønster osv.!
Hvordan stiller den andre forelderen seg til tøybleier? Å bruke tøybleier var en avgjørelse vi tok sammen (på mitt initiativ), og han liker at tøybleier ideelt sett er mer miljø- og prisvennlig. Men det er i hovedsak jeg som står for innkjøp og vask av bleiene, og å skylle bæsjebleier. Han ser på bleiene som et "nødvendig onde" uansett om det er papir eller tøy, mens jeg har det mer som "hobby". Alt i alt stiller han seg positiv til det meste med tøybleier, bortsett fra å vaske bæsj... Tror kanskje at flere barn hadde hatt tøy på stumpen hvis mammaene fikk bestemme, hehe.

Stelleplassen

Hvordan stiller omgivelsene seg til din tøybleiebruk? Har ikke fått så mye respons fra venner, for jeg ikke utbasunert at vi bruker det, men de som vet har vært utelukkende positive. Familien min syns også at tøybleiene er kjempefine og gode for snuppa å ha på seg. Har også fått positive kommentarer fra legen og helsesøster. Noen har blitt overrasket og nyskjerrige når de ser at vi bruker tøy.
Er du deltid eller heltidsbruker? Heltid.
Hvor mange bleier har dere i rotasjon? Har vel en 30-40 stk i rotasjon.
Hvor ofte vasker du? Hver 2- 3 dag.
Hvor mange bleier har du hatt på det meste? Akkurat nå har vi 30 bleier, en haug med brettiser og venter på fire bleier til. Har også en eske med bleier til salgs, i den er det ca 18 bleier, men ikke alle er brukt av oss.
Kjøper du brukt, nytt eller begge deler? Jeg har både kjøpt brukt og nytt. Nytt hvis det har vært et godt tilbud eller en veldig fin bleie. Liker godt å kjøpe brukt, for da sparer man litt penger og det er bedre miljømessig. I tillegg kan man teste ut flere forskjellige bleier for en billigere penge. Og selve kjøp/salg situasjonene blir mer sosial kjøper brukt hvis jeg liker/er nyskjerrig på bleia og kan få en grei pris.
Har du solgt bleier? Jeg har solgt bleier. Det kan ha vært bleier som ikke har blitt brukt fordi de ikke har riktig passform eller bare rett og slett ikke blir brukt. Liker å ha en viss kontroll på "stashet" og ikke ta helt av med shopping. Så når jeg kjøper noe nytt, kvitter jeg meg med noe vi ikke bruker så mye. Jeg har ikke samvittighet til bare å kjøpe og kjøpe nye bleier, og dessuten har vi verken plass eller behov for alt for mange bleier.
Hva er det beste tøybleiekjøpet du har gjort? Det er vanskelig å velge! Hver bleie til sitt bruk syns jeg, er veldig fornøyd med det meste vi har nå. Jeg elsker myke bleier da Et kupp var en formsydd OBV med skjulte knapper og "turned and topstitched" kanter fra Sarah`s baby boutique på HC til bare 15 USD (ca 90 kr)
Hva er favorittbleien (i bruk)? Dag: Bum Genious øko AiO liker vi veldig godt, fordi den er enkel og grei, og nett på. Det er den bleia jeg tar med når vi skal feks. på kafè, for den tar så liten plass. Pappaen liker at de er enkle i bruk. Muttaqin formsydde digger vi også pga den gode passformen til snuppa, nett og fin og absorberer masse. Til og med overlock-kantene er myke på den!
Natt: Baby BeeHinds nights er en sikker vinner, den absorberer utrolig bra og har god passform. Også er sidekneppingene fine når hun ligger på magen.

Posering i BBH Night

Hva er den fineste/kuleste bleien din? Hmm, har en Primm n`Proper bleie som jeg elsker. Vi har ikke så mange "kuule" bleier. men det syns jeg er greit. 
Primm n`Proper øverst til venstre.
Har den andre forelderen en favoritt? Han liker vår ene Muksut formsydde, men stort sett tar han på BG AiO eller en ferdigstappet FuzziBunz.
Hvor handler du flest bleier? Brukte bleier på forskjellige forum
Hva var det siste kjøpet ditt? Tre brukte Muttaqin formsydde fra DiaperSwappers.
Hvilken bleie drømmer du om å kjøpe akkurat nå? Akkurat nå drømmer jeg om å prøve flere merker som vi ikke har i Norge, feks. ulike lommebleier. Er også "på utkikk" etter flere formsydde med OBV (organisk bambus velour) inni, skjulte knapper og "turned and topstitched" kanter (tror kanskje det heter vrengte sømmer eller noe sånn på norsk.)
Har du tøybleierealterte hobbyer? Har strikket noen basic ullbukser, men vil ikke si det er noen hobby. Men skulle ønske jeg var bedre på å strikke og sy, kanskje jeg hadde gjort det da .
Pappafavorittene FuzziBunz og BumGenius.

3 kommentarer:

  1. Interessant å lese det flotte innlegget ditt. Her har vi ikke brukt tøybleier, men jeg vurderer å prøve.

    Ha ei herlig helg!

    Klem fra Hilde ♥

    SvarSlett
  2. Anbefales absolutt å prøve. Syntes og det er gøy å lese hva andre tøybleiemammaer gjør. Vi har jo bare holdt på i en måneds tid.

    SvarSlett
  3. Heisann!
    Overrasket over at det finnes så mange tøybleieblogger! Veldig bra synes jeg. :-)

    SvarSlett